En vanlig fråga jag stöter på är om man verkligen behöver en hemsida om man ändå har sociala medier som Facebook och Instagram.

Det korta svaret är ja, du behöver en hemsida trots sociala medier. Du behöver ALLTID en hemsida och jag ska förklara varför här nedan.

En vanligt förekommande tanke är att sociala medier kan vara en ersättare till hemsidor. Att ett Facebook-konto eller Instagram-konto används istället för en hemsida. Riktigt så är det inte, och om man väljer att använda det på det sättet måste jag tyvärr meddela att du missar en del potentiella kunder och av den anledningen lämnar pengar på bordet.

Dina sociala medier som Facebook och Instagram är perfekt för att:

  • nå ut till stor publik
  • sprida en nyhet som t.ex. en ny produkt eller tjänst
  • annonsera till riktade målgrupper

Din hemsida är perfekt för att:

  • informera mer ingående om produkter och tjänster
  • se till att ”fånga” besökaren med ditt egna upplägg och kundupplevelse
  • uppmana till handling, t.ex. köp, ta kontakt, fyll i formulär o.s.v.

Av denna anledning och funktionerna med sociala medier och din hemsida kan man göra följande liknelse.

Sociala medier = din marknadsföringsavdelning

Hemsida = din säljavdelning

Marknadsföringsavdelningen (sociala medier) har i uppgift att väcka intresse och locka besökare till din hemsida. När du väl får en besökare till din hemsida är det dags för säljavdelningen (hemsidan) att övertyga besökaren att köpa din produkt/tjänst, kontakta dig, be om offert eller vad du nu än uppmanar besökaren till att göra på hemsidan.

Så, ännu en gång, sociala medier ersätter INTE hemsidan utan dessa två ska jobba tillsammans för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att växa!

Lycka till med dina sociala medier OCH hemsida!

 

//Adam Gyllenbreider